Boeken

NIEUW

Marijke begrijpt het niet, Hoe humaan is onze zorg?

Het verhaal van de 70-jarige weduwe Marijke is exemplarisch voor de manier waarop wij vaak met patiënten omgaan. De auteur laat je haar moeizame tocht doorheen de zorg mee beleven. Het draait allemaal rond de manier waarop het zorgsysteem en de zorgverstrekkers (thuiszorg, ziekenhuizen, artsen, woonzorgcentra) met zorgvragers omgaan. Hoeveel aandacht voor en empathie met hebben we voor mensen die moeten worstelen om de juiste weg te vinden naar waar ze recht op hebben?

Ons zorgsysteem kraakt in zijn voegen. Het wordt stilaan onbetaalbaar, de zorgnood stijgt en er is een tekort aan zorgverstrekkers en financiële middelen. Experts en beleidsmakers zijn het erover eens: er is nood aan een grondige hervorming. Het schaakbord van de zorg lijkt ondoorgrondelijk. Maar zou niet in de eerste plaats de patiënt, de cliënt, de resident aan zet moeten zijn? Is het belangrijkste schaakstuk niet de mens op het kwetsbaarst van zijn bestaan, als hij hulpbehoevend is?

Meer info bij uitgever Borgerhoff-Lamberigts.

Communicatie troef, De bouwstenen van strategische communicatie in & door zorgorganisaties

Dit standaardboek , waarvan de editors en co-auteurs edgard Eeckman en petra Van San zijn, is geschreven door bijna 30 professionals uit de praktijk. Samen vormen de hoofdstukken één verhaal, één visie, één consistente aanpak. Het boek vormt een grondig geheel dat de meest essentiële communicatievraagstukken behandelt.

Strategische communicatie is vandaag de dag voor een zorgorganisatie geen bijzaak, maar een kwestie van overleven: wie niet adequaat communiceert, zal er eerder vroeg dan laat toe worden gedwongen. Het is geen dreiging, wél een opportuniteit. Doeltreffende communicatie is een troef!

Communicatie troef! is uniek: er bestaat op dit ogenblik geen vergelijkbaar Nederlandstalige publicatie die de bouwstenen van zorgcommunicatie analyseert op het niveau van de zorgorganisatie.

Meer info op bij uitgever Politeia.

TEGENDRAADS, de levensavonturen van Fernand Slagmeulders in 30 tragikomische scènes.

Een ideaal cadeau, voor je zelf, of voor een ander. Het stijlvolle boek telt 154 bladzijden en heeft een hard cover. Arnout Fierens alias Arnulf zorgde voor sfeervolle illustraties. Het kan besteld worden via de auteur aan 19,5 euro (verzendingsonkost binnen België inbegrepen). Maak daarvoor gebruik van het Contactformulier.

Fernand Slagmeulders vindt de personeelsdirecteur een mossel en het politieke bestuur van de gemeente Kwallekamp een mosselbank. Hij ziet hoe de gemeente lijdt onder de ‘appartementitis’ en samen met vrolijke friturist Yoep ondersteunt hij clandestien lokale actievoerders. Zonder risico is dat niet, want Fernand is hoofd van de groendienst. Hij ligt er niet wakker van dat zijn echtgenote Flérine de Wailliet de Choux driemaal meer verdient dan hij. Voor eigendunk heeft hij een allergie, een overblijfsel van zijn opvoeding door een tirannieke vader-professor die vond dat zijn zonen in het maatschappelijk kiekeskot op de bovenste stok moesten zitten. Vader pikte kippen lager in de rangorde dat het een lust was. Moeder liet begaan. In hartje Ardennen en zonder vader vinden zij en haar twee zonen zeldzame rust en elkaar. Zelf doet Fernand het met zijn dochters en kleinkinderen bewust helemaal anders dan zijn vader. Hij leeft finaal volgens het geheime advies dat zijn overgrootmoeder hem op haar sterfbed gaf.

In dertig korte, meeslepende verhalen fileert Fernand nuchter, gevoelig en met bijtende humor zijn verleden, zijn omgeving en zichzelf.

Lees de reacties van lezers op TEGENDRAADS.

Praktijkboek Patient Empowerment

Patient Empowerment is geen vrijblijvend concept. Het heeft een zeer duidelijke betekenis én het vraagt om een specifiek gedrag van zorgvragers en zorgverstrekkers, in elk domein van de zorg. Dit zeer actuele praktijkboek richt zich tot zorgverstrekkers in de breedste betekenis van het woord (huisartsen, arts-specialisten, verpleegkundigen, paramedici …) maar ook tot de directies van zorgorganisaties (ziekenhuis, centra voor GGZ, woonzorgcentra, revalidatiecentra …) en zelfs tot eenieder die in een zorgorganisatie werkzaam is.

Dit praktijkboek ‘Patient Empowerment voor Zorgverstrekkers’ onderscheidt zich door zijn uiterst concrete inslag. Het concept Patient Empowerment wordt precies gedefinieerd en vervolgens omgezet in een groot aantal zeer concrete tips. Daaruit kan elke zorgverstrekker zelf kiezen welke tip voor welke zorgvrager in een specifieke situatie aangewezen is. Dé zorgverstrekker en dé zorgvrager bestaan immers niet. Het praktijkboek schrijft niet voor, het wil inspireren.

Redacteurs Lynn De Pelsmaeker en Edgard Eeckman hebben de talrijke soms kleine maar voor de zorgvrager vaak veelbetekenende empowerende gedragselementen van zorgverstrekkers en zorgorganisaties gedistilleerd uit omvangrijke literatuur, uit focusgroepen en contacten met zorgvragers en uit gesprekken met zorgverstrekkers. Het doel is om tot een zorgvrager te komen die, als hij of zij dat wil, aan het stuur kan zitten van zijn eigen zorgproces. Daar is de zorgvrager bij gebaat, maar ook de zorgverstrekkers en de hele zorg.

Het Praktijkboek werd uitgegeven door Politeia (eind 2022).

Balanceren tussen macht en onmacht – Patient Empowerment als grondslag voor gelijkwaardigheid in de relatie patiënt-arts

Edgard Eeckman baseert zijn betoog over de relatie tussen patiënt en (huis)arts zowel op zijn wetenschappelijk doctoraatsonderzoek als op zijn eigen persoonlijke ervaring met de gezondheidszorg. Daarbij houdt hij steeds de mens voor ogen. De mens in de patiënt en in de zorgverstrekker. Hij bekijkt de macht in de relatie patiënt-arts vanuit een ongebruikelijke invalshoek. Op de achtergrond van de relatie sluimert afhankelijkheidsmacht: een macht die niet altijd zichtbaar is, maar wel grote invloed kan hebben op het gedrag van en de communicatie door de zorgvrager én op dat van de zorgverstrekker. Vanuit zijn ongebruikelijke visie op macht detecteert de auteur de concrete ingrediënten van Patient Empowerment en geeft hij aan wat het antwoord zou kunnen zijn op de bestaande asymmetrische machtsrelatie tussen patiënt en zorgverlener. Het praktijkboek bouwt verder op dit boek.

Het werd uitgegeven door Politeia (2019, 2de druk in 2021)

 

De goden lossen het op – Op weg naar een nieuwe gezondheidszorg

Met ‘De goden lossen het op’ (2016) hebben auteurs Edgard Eeckman en Marc Noppen een satire op de Belgische gezondheidszorg geschreven. Het verhaal beschrijft hoe de goden beslissen in te grijpen en professor Aston Best naar de aardbol te sturen om te analyseren hoe de gezondheidszorg beter kan. Wie in de zorg werkzaam is, zal een en ander zeer bekend voorkomen, pijnpunten worden niet gemeden. Het boekje, dat zestig pagina’s telt, is mooi geïllustreerd door Klaas Verplancke.

Het werd uitgegeven door ASP.